fbpx

Søkemotoroptimering er en komplisert vitenskap. Søkemotorene bruker sine roboter til å analysere nettsidene dine. De leter etter forskjellige betingelser, som avgjør hvordan de rangerer nettstedet ditt. Det er ikke bare søkeord de leter etter, men også grad av brukervennlighet.

Har du mange døde lenker, eller fungerer nettsidene dine dårlig på nettbrett og mobil? Det er opp til søkemotorene hvilke kriterier de benytter, og disse endres stadig for å tilpasse seg brukernes ønsker, eller for å støtte flere plattformer.

Søkemotoroptimering og unike tekster

I all hovedsak er søkemotorene bygget opp for å indeksere søkeord på nettsidene dine og rangere deg deretter. Men motorene har også lagt inn sikkerhet mot manipulasjon. Søkemotorene krever at innholdsteksten ikke skal inneholde for mange søkeord, og tekstene skal være unike. Så om du bare kopierer tekst fra andre sider, vil dette telle negativt i forhold til søkemotoroptimalisering for din bedrift.

Unngå døde lenker

Lenker er også viktig når det gjelder søkemotoroptimering. Søkerobotene følger lenkene dine, for å sjekke at nettsidene er brukervennlige. Det vil si at hvis de møter på døde lenker, vil dette slå negativt ut for rangeringen din. Du vil også bli rangert i forhold til hvem som lenker til deg, og hvem du har lenker til.

Om du lager lenker til et nettsted som er svartelistet, så kan du i aller verste fall arve den negative rangeringen til dette nettstedet. Hvis nettsteder som er mye besøkt har henvisninger til deg, kan du få bedre rangering.

Brukervennlige nettsider

Flere andre faktorer spiller inn ved søkemotoroptimering. Blant annet er det nylig kommet et krav til at nettsidene dine må støtte mobile enheter. Det er imidlertid mulig å tilby vanlige nettsider til mobilbrukere, med noen små tilpasninger.