fbpx

Det er vanlig å skille mellom to typer søkemotoroptimalisering-tips. En gruppe tips til søkemotoroptimalisering er de forbedringene man kan gjøre «på siden» – mens den andre typen tips for SEO, beskrives som «utenfor siden».

Google er den søkemotoren som har størst andel av trafikk til nettsteder gjennom organisk søk. Det er derfor i de fleste tilfellene mest fornuftig å prioritere plasseringen man har i Google sitt søkeresultat når man skal iverksette søkeoptimalisering.

Som regel vil det heller ikke være noen motsetning mellom Google sine krav og andre søkeleverandører som Microsoft Bing, Yahoo og Kvasir.

Gode søkemotoroptimalisering-tips

På siden:

  • Tittel og beskrivelse – Tittelen skal være beskrivende for hva innlegget eller siden handler om. Legg inn en god og forklarende bekrivelse, som Google kan benytte i søkeresultatet sitt for å vise frem nettopp din artikkel i en relevant sammenheng.
  • Nettadresse – Nettadressen, også kalt sidenavnet, må også være SEO-vennlig og beskrivende. Mellomrom erstattes med bindestrek, og særegne bokstaver og spesialtegn byttes ut på en fornuftig måte. JTM Consult lager nettsider i publiseringsverktøyet WordPress, som håndterer dette på en riktig og profesjonell måte.
  • Innhold – Unikt og engasjerende innhold er viktig for din rangering hos Google. Dersom ditt bidrag ikke representerer noe nytt i forhold til andre konkurrerende nettsider, ser heller ikke Google noen vits i å vise dine sider i søkeresultatet. Konsekvensene kan heller bli en straff som tilsvarer en ekstra dårlig søkeplassering.
  • Interne lenker – Etterhvert som ditt nettsted vokser med tiden, får du stadig flere nettsider. Da blir det veldig viktig å lage koblinger mellom all denne informasjonen. Google og andre søkemotorer vil dermed lettere kunne forstå hva slags emner du skriver om. Google har i nyere tid blitt stadig bedre til å forstå semantikken i alle innleggene og sidene den indekserer. Dette bidrar til at du vises stadig oftere dersom Google forstår relasjonen mellom sidene dine.
  • Utgående lenker – Ofte når man skriver innlegg og sider, omhandler man emner der man ikke nødvendigvis er den største autoriteten i markedet. Derfor kan det i noen sammenhenger være fornuftig å lenke videre til andre eksterne kilder. Google premierer slik anerkjennelse. Søkemotorene liker at du gir leserne dine mulighet til å fordype seg.
  • Bilder – Søkemotorene kan ikke intuitivt forstå hva bildene dine skal forestille. Bruk derfor nøkkelordene for nettsiden din også i forbindelse med bildene du har. I WordPress kan du velge mellom flere verktøy relatert til bildehåndtering, og disse lar deg redigere bildeinformasjon på en enkel og intuitiv måte.

Søkemotorer legger også vekt på faktorer som er utenfor ditt nettsted. Bare slik kan den være helt sikker på at du representerer en viktig ressurs, og at innholdet du bidrar med kan rangeres høyt oppe i søkeresultatet.

Søkemotoroptimalisering-tips utenfor siden:

  • Inngående lenker – Å bli lenket til fra andre nettsteder er viktig. Dette er et signal på at andre liker og har nytte av det du skriver. Disse lenkene fra andre forteller leserne deres at du og er en ressurs de burde følge og lese. Nå ser du kanskje sammenhengen mellom dette og rådet om å lage utgående lenker til andre? JTM Consult kan hjelpe deg med å kartlegge potensielle inngående lenker, ved hjelp av avanserte rapportverktøy. En slik kartlegging kan også hjelpe i konkurransen du opplever fra konkurrentene dine – de som tilbyr kundene sine det samme som deg.
  • Sosiale medier – Det finnes mange former for sosiale medier. Det som imidlertid er sikkert er at de har kommet for å bli, og at du må velge de som passer for deg og din bedrift. Sosiale medier representerer ikke først og fremst en salgskanal, men for de fleste er de et sted der man holder kontakt med kundene sine. Det er også et søkemotoroptimalisering-tips, som er vel verdt å huske på. Ikke alle driver en virksomhet som nødvendigvis passer på Facebook. Kanskje Twitter eller Instagram er en bedre møteplass for kundene dine?

Anbefalte Google-verktøy

Google sitt verktøy for nettredaktører
«Google Webmaster Tools» er et verktøy som er helt nødvendig for analysering av nettstedet ditt og det du publiserer. Med dette analyseverktøyet kan du kontinuerlig kontrollere den digitale synligheten nettstedet ditt har.

Husk at det er liten eller ingen vits i å publisere informativt innhold til potiensielle og eksisterende kunder dersom man ikke justerer strategien i henhold til oppdatert statistikk og trender.

Google Analytics
Dette er Google sitt verktøy for nettstedstrafikk. Dette verktøyet forteller hvor mange og hvem som besøker nettsidene dine. Slik analyse er selvsagt også en nødvendighet. Blir du og bedriften din sett på nett?

Det totale inntrykket teller mest for SEO

Husk imidlertidig at det er det totale inntrykket som er karakteren på nettsiden din. Google plukker ikke ut noen små enkle faktorer, men ser dine nettsider og ditt nettsted i en stor sammenheng. Husk å skrive for mennesker du ønsker å tiltrekke deg, og ikke for Google og andre søkemotorer.

Til syvende og sist er det fornøye kunder og økt fortjeneste som er det viktige for deg og din bedrift, og ikke førsteplass i Google sitt søk.

[GRATIS PDF] Sjekkliste for søkemotoroptimalisering (SEO)

Dagens kunder søker på nettet før de velger leverandør. Lær deg å skrive nettsider som blir funnet.

Motta en gratis sjekkliste i dag og slå konkurrentene dine i Google!