fbpx

Hva er leads og har det betydning for virksomheten din? Leads er kontaktinformasjon til personer som kan være interessert i dine produkter og tjenester. Det gir deg og bedriften din opplysninger eller ledetråder om du vil, som det kan være verdt å følge opp.

Leads er altså alltid relatert til personer, og når vi bruker denne betegnelsen mener vi som regel de personene som kontaktet oss. Dette fordi vi kommuniserer en-til-en på personnivå, også før en bedrift blir til en kunde.

Leads i bytte mot noe som har verdi

Dine potensielle kunder vil typisk fylle ut et skjema med informasjon om seg selv eller bedriften sin. De ønsker kanskje å kontakte deg i forbindelse med konkrete spørsmål, men de aksepterer også å gi fra seg opplysninger om seg selv i bytte mot fordypende materiale og innholdsprodukter på ditt nettsted.

Det er derfor viktig at bedriften din har et nettsted som tilbyr slikt innhold, basert på utfordringer og løsninger som er relatert til virksomhetens salg.

Fordypende innhold kan være sjekklister, guider eller eksempelstudier, og på den måten har du mulighet til å innhente leads fra de besøkende, som forteller hvor de befinner seg i kundereisen. Selvfølgelig må man som sagt tilby noe som har verdi, som en slags byttehandel.

Når det gjelder digital markedsføring er det også viktig å vurdere hvordan man skal bygge opp nettstedet med tanke på å generere leads, enten man selger varer og tjenester til private kunder eller bedrifter.

Relevante opplysninger om potensielle kunder

Vanligvis er det bedriftens markedsavdeling som er ansvarlig for generering av leads, og man ønsker å ha en høy konverteringsfrekvens. Det er derfor viktig at man legger en god strategi. Relevant trafikk på nettsidene skal skape verdifulle leads, som det er vel verdt å følge opp.

Se også: Mer relevant trafikk til nettsidene dine

Hva er leads sin betydning når det gjelder salg?

Når virksomhetens leads blir kvalifisert for salg av produkter og tjenester, vil salgsavdelingen benytte disse i sitt arbeid. Planlegg innhold og kommunikasjon nøye med tanke på hvilken fase dine interessenter er i, slik at de får tilgang til passende innhold til riktig tid.

Ved å leverere kunnskap som har verdi for de som besøker nettstedet ditt, sørger du for at leads gradvis resulterer i flere kunder og økt salg.

Husk at dette er personer som så og si har rukket opp hånden for å fortelle deg at de er interessert i bedriftens produkter og tjenester, og det er nettopp dette som i et nøtteskall beskriver hva leads er.

Flere leads fra nettsidene dine

Flere leads fra nettsidene dine

Bedriftens nettsted må utformes slik at mer relevant trafikk også fører til flere leads fra nettsidene. Målet er å innhente nyttig kunnskap om potensielle kunder og deres utfordringer.