fbpx

Google Min bedrift er et gratis og enkelt verktøy, som gir bedriften din mulighet til å administrere hvilken informasjon som skal brukes om dere av Google. Ved å registrere bedriften i dette verktøyet blir dere lett tilgjengelig for de som søker etter relevante produkter og tjenester.

Flere henvendelser fra potensielle kunder fører til økt salg og vekst for bedriften din. Du bestemmer selv om du bare vil nå ut til kunder der du holder til, eller om du kan levere i et enda større område.

Slik setter du i gang med Google Min Bedrift

Logg inn med Google-kontoen din på: https://www.google.com/business/

Da får du opp en oversikt som lar deg redigere eller legge til ny informasjon for bedriften din:

  • Legg inn adressen til firmaet ditt. Det er viktig å fortelle mulige kjøpere hvor man holder til. Pass på at markøren i kartet er riktig plassert. Husker du at jeg lovet deg at bedriften skulle settes på kartet? Bedriften din har nå blitt satt på «Google Maps».
  • Leverer virksomheten din også produkter eller tjenester ute hos kundene? Angi isåfall hvilken geografisk avstand som er aktuell. Da vil de som søker finne ut om din bedrift kan levere produkter og tjenester i nærheten av der de ønsker.
  • Legg inn hvilken kategori som gjelder for de produktene og tjenestene du leverer. Det har betydning. Prøv og sett dette så riktig som mulig. De som søker etter «restaurant» ser etter noe annet enn de som skal klippe håret.
  • Legg inn åpningstidene dine. Folk ønsker å vite når de kan kontakte deg.
  • Legg inn informasjon om telefonnummer og bedriftens nettsted slik at kundene får tak i deg.
  • Legg inn bilder som relaterer seg til firmaet og de ansatte. Da har kundene mulighet til å bli kjent med dere. Husk å gi bildene gode og beskrivende filnavn. Tenk på hvilke søkeord som passer best.
  • Skal de som besøker bedriftsprofilen din kunne gi tilbakemeldinger? Det gir dere sjansen til å kommunisere med nye og gamle kunder.

Som en del av prosessen må du verifisere at du har tilknytning til bedriften, slik at Google får bekreftet at opplysningene faktisk stemmer. Google vil typisk sende deg et postkort med en verifiseringskode i løpet av noen få dager.

Din virksomhet dukker dermed opp i Google sitt søkeresultat når det passer med det dere selger.

Lykke til med registreringen!

Hvilke fordeler gir dette bedriften din?

  • Gratis trafikk til nettsidene dine fra folk som er interessert i bedriften din. Gratis betyr at noe ikke koster penger. Din tid er også verdifull, men bruk av tid er ikke til å unngå dersom du ønsker resultater.
  • Tilbakemeldinger fra gode kunder som er fornøyd med bedriften din. I dagens samfunn ønsker vi aller helst å kjøpe varer og tjenester fra bedrifter vi stoler på. Alle kunder gjør undersøkelser før de foretar sine valg. Positive tilbakemeldinger for din bedrift i «Google Min Bedrift», signaliserer at det allerede er mange som stoler på dere. Tenk deg selv hva du så etter sist du søkte etter et hotellrom eller spisested. Eller da du skulle kjøpe ny TV?
  • Du har full kontroll over hvilke opplysninger folk ser om bedriften din. Det er nesten ikke til å unngå at informasjon om virksomheten din dukker opp i Google-søk uansett. Ta derfor kontroll over hva som blir presentert. Fortell hvor, når og hvordan kundene kan treffe deg. Kanskje møbelbutikken din har varelager i Eidsvoll, men bare utsalgssted i Lillestrøm. Søket «kjøpe sofa i Eidsvoll» er da kanskje ikke så relevant for deg som «kjøpe sofa i Lillestrøm»?

I dagens samfunn søker vi alle etter bedrifter, produkter og tjenester basert på hvor vi befinner oss. Google sitt vanlige søk kjenner de alle fleste til, men tenk også på hvilke muligheter som finnes i bildesøk og bruk av kartsøket Google Maps. Google sine tjenester øker din sjanse for å bli funnet når folk trenger deg der de er.

Tenk på dette neste gang du søker på nettet og du blir spurt om det er OK for deg å oppgi hvor du befinner deg.

Kanskje du allerede bruker Google-verktøyet «Min bedrift»? Har du merket noen forskjell?

Be om en gratis og uforpliktende konsultasjon

JTM Consult - Tlf: +47 957 02 892 - konsultasjon@jtmconsult.no

Etter at du har kontaktet oss vil du motta nyhetsbrev om digital markedsføring og salg. Vi sender deg en e-post for bekreftelse. Personvernerklæring